ADL.sk

Formujeme zdravotníctvo…
Hlavné menu:
Kalendár
Po Ut St Št Pi So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Novela zákona o liekoch

« Späť
Úvod » Slovenská verzia » Médiá » Napísali o nás

STV2, 22:00 Správy a komentáre, 19.10.2016

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
A teraz už späť k avizovanej téme, schválenej novele zákona o liekoch. Pozvanie do štúdia Správ a komentárov prijali minister zdravotníctva Tomáš Drucker. Dobrý večer.

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Dobrý večer prajem.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
A podpredseda výboru Národnej rady pre zdravotníctvo Alan Suchánek.
Vitajte…

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
Dobrý večer.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán minister, novela zákona o liekoch má od januára vyriešiť jeden podstatný problém, a teda zvýšiť dostupnosť liekov pre pacientov. Ako je to možné, že teraz pacienti nemajú ich dostatok, a to často aj vo vážnych prípadoch napriek tomu, že sa vo veľkom vyvážajú do zahraničia?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Súvisí to trošku s minulosťou, snahou v minulosti bolo ušetriť na cenách liekov, začalo sa takzvané referencovanie liekov, to znamená porovnávali sa ceny liekov v okolitých krajinách, porovnávajú sa v súčasnosti 3 najlacnejšie lieky a tým sa dospelo k rôznym úrovniam hladinám cien liekov v Európskej únii, tým, že sme v rámci voľného pohybu tovaru a liek stále je bežným tovarom, umožnilo sa to, že ak je hladina alebo cenová hladina lieku na Slovensku výrazne lepšia, ako je povedzme v Nemecku a ide o dôležitý liek, ktorý, po ktorom je dopyt, tak sa vytvoril istý priestor na takéto špekulatívne vývozy. Nazývam to preto špekulatívne, pretože pokiaľ by bol dostatok liečiv pre našich pacientov a dostatok liekov, tak by sme…

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Tak by ste nemali s tým problém…

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Tak by s tým asi nikto problém nemal, áno.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán Suchánek, len vlani sa zo Slovenska vyviezli lieky v hodnote asi 280 miliónov eur. Vy ste dnes v parlamente za tú novelu tak isto hlasovali, vyrieši tento problém? Nebudú môcť ho nejako obchádzať firmy?

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
My sme tento zákon podporili aj ako v podstate, dá sa povedať, kompletná opozícia, pretože si myslíme, že ten zákon je dobrý. My už pri tom návrhu zákona keď sme dostali jeho znenie, sme ešte rokovali na zdravotníckom výbore aj s Asociáciou dodávateľov liekov, aj so zástupcami farmaceutickej, komory farmaceutov a v podstate obidve tieto spoločnosti deklarovali, že podľa nich ten zákon z ministerstva prišiel ako veľmi dobre pripravený, aj keď povedali, že nie je tam všetko to, čo by si oni mohli priať, ale že tak dobrý zákon z ministerstva zdravotníctva už dávno neprišiel a že je skutočne dobrý a že aj oni sami sú presvedčení, že už nebude tento problém s nedostatkom liekov na Slovensku figurovať. Dokonca povedali, že ten informačný systém, ktorý sa má vybudovať za nejaké 3,2 milióna eur, že podľa nich je možno aj zbytočný, pretože ten samotný zákon to znenie už zamedzí tým reexportom nekontrolovaným tomu, že nebudú tie lieky chýbať, ale cez to všetko ten informačný systém zostal a bude fungovať.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Páni, o chvíľu sa k vám vrátim, do diskusie zapojíme aj prezidenta Slovenskej lekárnickej komory Ondreja Sukeľa. Dobrý večer aj vám.

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Dobrý večer.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán Sukeľ, vlani ste spolu s Asociáciou na ochranu práv pacientov odštartovali projekt Nedostupné lieky. Rozhodli ste sa zmapovať tento problém. Čo ste zistili a koľko liekov aktuálne chýba pacientom?

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Ten projekt sme spustili hlavne kvôli tomu, že bývalé vedenie ministerstva zdravotníctva akosi nereflektovalo na naše upozornenia o nedostupnosti liekov, projekt beží už viac ako rok a v zásade máme nahlásených viac než 11 000 hlásení z jednotlivých verejných lekární, zapojilo sa viac než 500 verejných lekární, ktoré podali aspoň 1 hlásenie a počet tých nedostupných liekov, druhov nedostupných liekov kolíše od tých 400 do 600. Teda aj tieto čísla, hoci nie sú nejaké veľké, potvrdzujú, že ten problém tu je a je najvyšší čas ho riešiť.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Medzi chýbajúcimi liekmi, ktoré vyvážajú do zahraničia spomínaní distribútori, sú aj tie, ktoré sa používajú naozaj pri vážnych diagnózach, napríklad epilepsii, schizofrénii, ale aj onkologických ochoreniach. To znamená, že môže dôjsť až k ohrozeniu života niektorých pacientov?

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Jednoznačne áno, pretože napríklad často vyvážané lieky, ktoré sa používajú na úpravu zrážanlivosti krvi, potrebujú pacienti akútne po operácii a pokiaľ sa k nemu nedostanú, hrozí im až ohrozenie života. Osobne som zažil v poslednom období 2 onkologických pacientov, ktorí najprv čakajú na schválenie lieku zdravotnou poisťovňou, následne 2 až 3 týždne čakali na samotný liek a pacient v ťažkej životnej situácii sa určite nemá zaoberať tým, či zoženie a akým spôsobom zoženie svoj liek, ale má ho dostať čo najskôr a v čo najlepšej kvalite.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
A vyrieši dnes schválená novela tento problém? Nebudú mať firmy nejakú možnosť akú túto novelu obísť?

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Tak, ako povedal pán poslanec Suchánek, už v príprave zákona sme boli angažovaní aj my či už v medzirezortnom pripomienkovom konaní alebo priamo na zdravotníckom výbore, mali sme nejaké pripomienky, jedna z nich bola napríklad tá zbytočnosť toho informačného toho emergentného systému na objednávanie liekov, pretože si myslíme, že všetky ostatné ustanovenia zákona tak, ako sú napísané, dokážu zabezpečiť dostupnosť liekov. Samozrejme, očakávame a predpokladáme, že nejaké možnosti špekulácie sa nájdu, ale tak, ako je nastavený zákon a hlavne tie sankčné opatrenia a tie tá výška tých sankcií je podľa mňa dostatočne demotivujúci faktor na to, aby niekto ten zákon nedodržiaval.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Štátny ústav pre kontrolu liečiv zakázal tento týždeň vývoz viacerých liekov. Mali byť distribuované do Českej republiky, Nemecka a ďalších krajín. Ústav potvrdil, že pred zmenou pravidiel reexportu liekov sa ich za hranice vyváža viac. Ako to teda bude do januára? Očakávate ďalšie zhoršenie situácie v dostupnosti liekov?

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Už v čase, keď ministerstvo začalo komunikovať, ambíciu predložiť tento zákon, aj po jeho predložení do medzirezortného pripomienkového konania, aj počas celého legislatívneho procesu badáme, že tá situácia sa zo dňa na deň zhoršuje. Potvrdzujú to aj naše dáta, keď 1. augusta – septembra dramaticky narástol aj počet tých hlásení v rámci nášho projektu, predpokladáme, že tie distribučné firmy, ktoré sa venujú výhradne reexportu a nie je ich na Slovensku málo, sa snažia využiť nejaké posledné možnosti a tieto lieky vyviezť. Aj počet zákazov zo Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv narástol, takže očakávame, že aj tých, ten počet nahlásených vývozov bol nejaký dramatický vyšší.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán Sukeľ, zatiaľ ďakujem, ešte sa k vám vrátim. Pán minister, počuli sme tieto argumenty, zarážajúce možno je to, že aj napriek opatreniu Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv sa môže stať, že jednak nie každý splní svoju ohlasovaciu povinnosť a jednoducho môže sa zhoršiť tá dostupnosť liekov do januára, kým začne platiť ten nový zákon. Plánujete prípadne ešte nejaké ďalšie opatrenie? Existuje ešte nejaký spôsob, ako tomu zamedziť do toho januára?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Tak v súčasnosti si myslím, že práve Štátny ústav pre kontrolu liečiv je jediným tým orgánom a inštitúciou, ktorá vstupuje do procesu vývozu liekov na rozdiel od nového zákona. Dnes sme práve prešli tým, čo povedal aj pán prezident Sukeľ, a to sú motivačné alebo demotivačné mechanizmy. Súčasná úprava zákona nemá takéto sankčné mechanizmy, ktoré by významným spôsobom demotivovali aj nedodržiavanie zákona. Aj to, čo povedal pán Sukeľ, že Štátny ústav na kontrolu liečiv významným spôsobom viac reguluje. Treba ale povedať jednu vec, jedna z hlavných námietok Európskej komisie voči súčasnému zneniu zákona, bol práve zásah Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv, to znamená z európskej pozície práv v Európskej únii a samotnej Európskej komisie sa zdalo, že už doteraz Štátny ústav pre kontrolu liečiv výrazne obmedzoval paralelný export a my sme mali naopak pocit, ako keby nám tie lieky spod rúk ubiehali. To znamená, že ešte do toho januára budeme aktívne používať Štátny ústav pre kontrolu liečiv, aby sme zabezpečili tieto lieky pre našich pacientov, no a do januára s účinnosťou tohto zákona, verím, že po podpise pánom prezidentom tento zákon významným spôsobom prispeje k tomu, aby tieto lieky naši pacienti dostali.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Áno a práve pre tie výhrady Európskej komisie tá možnosť toho Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv už nie je v tom novom zákone, čiže vtedy už budeme musieť ísť len tými pravidlami, o ktorých hovoríme. Pán poslanec, nehrozí predsa len, že do toho januára napriek všetkej dobrej snahe spomínaného Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv proste naozaj nebude dostatok tých liekov aj pre ťažko chorých pacientov, ktorí doslova môžu byť ohrození na živote?

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
V podstate ten stav je tu už dnes. Môže byť ešte aj trošičku akcelerovaný práve tým, čo bolo aj povedané pánom Sukeľom, že niektoré tie firmy, hlavne tie nie čestné firmy, ktoré sa teda nesprávajú pekne, sa budú chcieť ešte nejako v poslednej tej fáze nabaliť a na tom zarobiť. Určite to tu hrozí, žiaľ, ten stav je taký a asi sa momentálne s tým ozaj nič nedá iné urobiť.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán Sukeľ, teraz sa opäť obrátim na vás, ako zástupcu lekární, lebo bude teraz naozaj zaujímavé sledovať, čo urobia distribučné spoločnosti s tými zásobami liekov, ktoré už teraz aktuálne majú. Myslíte si, že teraz bude ešte jasnejšie možné odsledovať, že kto sa naozaj zaoberal tým zásobovaním našich lekárov a kto vznikol možno špekulatívne práve na ten reexport?

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Už aj v minulosti sme komunikovali tú skutočnosť, že aj zákaz Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv vyviezť nejaký liek konkrétne distribútorom, ešte neznamená povinnosť dodať ten liek do lekární. Takže očakávali sme, že niektoré distribučné firmy reexportné si vytvárali nejaké zásoby, ktoré vo vhodnej chvíli dokázali vyviezť, či už to ŠÚKL nezakázal, alebo bola taká situácia, že toho lieku bol relatívny dostatok na trhu. Takže v najbližších mesiacoch sa môže ukázať, že niektoré z týchto distribučných firiem majú dostatočné zásoby a pokúsia sa ich dodať aj do verejných lekární práve preto, lebo od nového roku už tú možnosť vyviezť lieky do zahraničia nebudú mať.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Ďakujem pekne prezidentovi Slovenskej lekárnickej komory Ondrejovi Sukeľovi. Pekný večer ešte, dovidenia.

Ondrej SUKEĽ, prezident Slovenskej lekárnickej komory
Dovidenia, ďakujem.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán minister, predpokladáte, že teraz sa dozvieme, kto tie firmy sú alebo bude to zaujímavé sledovať aj pre vás?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Áno, my máme nejaké pohľady na to, ale znova opakujem, v súčasnosti zákon, pokiaľ legálne vyvážali, neporušovali, to znamená, môžme na ne nazerať len z pohľadu toho etického, ale tak, ako povedal aj pán prezident Sukeľ, súčasné znenie zákona, ktoré ešte stále platí, nedávalo povinnosť, alebo neurčovalo povinnosť zákon distribútorovi, veľkodistribútorovi liekov dodávať lieky do verejných lekární za účelom ich vydania pacientovi, čo dnes tú povinnosť majú. To znamená, že skutočne sa stávalo, že veľkodistribútor si vytvoril zásoby a on si počkal na tú dobu, keď už tie, tých liekov bolo dostatok a potom ich dával preč. My poznáme mnohých z nich, ktorí nedodali ani jeden liek do verejnej lekárne a myslím si, že aj ten počet ako distribútorov vznikala za ostatné, ostatné roky, sa spomalí, respektíve zredukuje.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán poslanec, slovo na záver k tejto téme.

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
Ťažko k tomu už niečo dodať, v podstate všetko bolo povedané. Ja len verím, že tá situácia nebude až taká zlá, aby tí pacienti skutočne boli ohrození na zdraví a na životoch.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Ďalšia téma, výbor pre zdravotníctvo ani dnes nepreskúmal sporné obstarávanie CT prístrojov v Žilinskom samosprávnom kraji, za prerušenie výboru hlasovali všetci koaliční poslanci, lebo chcú počkať na to, ako rozhodne Úrad pre verejné obstarávanie, ako to vyhodnotí z hľadiska zákona. Kritériá súťaže boli nešťastne nastavené aj podľa vás. Vy teraz v tom centrálnom obstarávaní, cez ktoré bude CT-čko nakupovať ministerstvo, teda viaceré CT-čka, budete prihliadať len na výslednú cenu. To znamená, že týmto nepriamo pripúšťate alebo priznávate, že v Žilinskom samosprávnom kraji boli CT-čka nakupované nehospodárne?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Ja som sa na to vyjadril viac razy a zopakujem to aj tu. Skutočne si myslím, že by bolo oveľa efektívnejšie a transparentnejšie, ak by aj v Žilinskom kraji bolo jediné kritérium. Čo je ale potrebné povedať, že ak vznikli 3 kritériá, o ktorých v priebehu súťaže nebola pochybnosť a boli dostatočne transparentné pre všetkých uchádzačov počas celej súťaže, tak tu vzniká mnoho dodatočných otázok správania sa jednotlivých uchádzačov v tejto súťaži, vrátane toho, prečo nejaký subjekt vytvoril zľavu, hypotetickú zľavu, nazývam hypotetickú v tom, keďže nevyhral tú súťaž a mohol ju vyhrať, ak by dal tú zľavu na správnu položku. On to vedel celý čas, že dáva tú zľavu na nesprávnu položku, pretože to bolo zverejnené počas celej elektronickej aukcii a čo je veľmi podstatné je povedať, ale aká je konečná suma. Ja tým nechcem povedať, že obhajujeme, že by tá súťaž nemohla byť lepšia alebo horšia, veď nakoniec uvidíme v priebehu dnes, ale ak sa pozrieme v čase a mieste, teda v čase, kedy táto súťaž prebiehala a obdobné CT prístroje o 5 rokov menšej pozáručnej doby alebo servisu, teda ak by sme porovnali, sú o niekoľko 100 000 až milión vyobstarávané tou istou firmou, ktorá sa zrazu tvárila, že dávala 800 000 ešte ďalej zľavu, tak tu vzniká veľká otázka, či skutočne bol záujem takéto CT dodať, alebo bol záujem napadnúť samotnú súťaž a zrušiť ju. Toto je vec, na ktorú ja poukazujem.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán poslanec, môžete na toto reagovať, ale chcem sa opýtať aj k tej úvodnej otázke, je správne, že výbor takto rozhodol, že chce to nechať na Úrad pre verejné obstarávanie?

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
No, mne sa práve toto na tom výbore nepáči, pretože ten výbor bol síce zvolaný mimoriadne opozičnými poslancami zdravotníckeho výboru, ale poslanec a zároveň župan Blanár avizoval, že to chce vysvetliť. My sme na tom prvom výbore pred týždňom položili otázky, na ktoré sme chceli dostať odpovede. Dnes, keď sme mali dostať odpovede, tak jediná odpoveď bola, že necháme to celé na ÚVO, ale pán poslanec Blanár chcel to, mal záujem, ako sám povedal, že to vysvetlí. Nevysvetlil to a ja si, ja osobne tvrdím, že opoziční poslanci, ktorých úlohou je kontrolovať, či už vládu alebo, alebo vládnych, vládnych poslancov, tak isto aj, aj v tých župách, pretože narábajú s verejnými zdrojmi, tak vôbec nedostali priestor na to, aby túto svoju úlohu ako opozície, mohli realizovať, a tak ja by som to zhodnotil tak, ako som to už dneska povedal, že tam, kde dôjdu argumenty, tak nastúpi hrubá sila a znemožní sa proste opozícii vykonávať jej, jej úlohu.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Je Úrad pre verejné obstarávanie dobrá cesta, pán minister?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Ja si myslím, že Úrad pre verejné obstarávanie je tým kompetentným, ja zasa môžem vyšší územný celok a nechcem, aby to znelo alibisticky, nespadá pod ministerstvo, ani pod žiadny ústredný orgán štátnej správy a je dobré, ak má záujem predseda samosprávneho kraja si prekontrolovať, nechať prekontrolovať a preveriť svoj postup. To znamená, že ak sa, Úrad pre verejné obstarávanie nezávislým orgánom, ktorý je kompetentný, samozrejme, aj dohliadať samotné obstarávanie, nech si dá urobiť kontrolu na Úrad pre verejné obstarávanie, budú výsledky, ja osobne som vždy bol zástancom toho, nech existuje dobrá kontrola, pretože nás všetkých chráni proti tomu, aby sme, aby sme vstupovali do rizika a viacerých chýb, ale myslím si, že tak, ako to deklaroval pán župan, a to je záujem sa, sa očistiť v rámci tejto súťaže, jeho postup ja vítam, že podal požiadavku na Úrad pre verejné obstarávanie, aby túto súťaž a samotné obstarávanie prekontroloval.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán poslanec, chceli ste reagovať.

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
No, ja k tomu môžem povedať toľko, keď si pozrieme spätne, Úrad pre verejné obstarávanie preveroval nákup CT alebo obstarávanie CT prístroja v roku 2014. Skonštatoval, že došlo k 13 pochybeniam v oblasti transparentnosti pri obstarávaní tohto prístroja, aleže údajne, jeho záver bol, že údajne to nemalo vplyv na celkový výsledok obstarávania a potom, keď to preverovala Generálna prokuratúra, ktorá to dala za úlohu vyšetriť NAKE, tak NAKA dospela k záveru, že došlo k porušeniu zákona, dokonca NAKA vypracovala, respektíve aj skonštatovala, že 8 osôb a neskôr 9 osôb chcela obviniť z trestného činu. Takže ja celkom neviem povedať, že či Úrad pre verejné obstarávanie je ten kompetentný, ktorý, ktorý skutočne vždycky a nezávisle od politiky, dokáže rozhodnúť tak, ako treba.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán poslanec, a teraz k tej aktuálnej téme, centrálne obstarávanie, to je cesta, ktorou chce ísť teraz ministerstvo zdravotníctva. Schvaľujete to ten spôsob?

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
Áno, schvaľujem, dokonca veľmi rád kvitujem to, že námietka, ktorá bola podaná, nie všetky samozrejme, jedna námietka tam, tam bola akceptovaná a bude tam do toho zapracovaná, čo si myslím, že, že bude, že bude dobré, ale je to obrovský krok k tomu, aby sa to začalo u nás konať, vykonávať transparentne, aby tie nemocnice sa nebáli už obstarávať, pretože tá skutočnosť v slovenských nemocniciach je taká, že nám chýbajú v mnohých nemocniciach CT prístroje, sú zastaralé, ktoré už, ktoré už nespĺňajú dnešné požadované parametre a mnoho nemocníc by už bolo možno pred rokom kúpilo, v tomto roku kúpilo, báli sa, pretože nie sú jednoznačné pravidlá. Veľmi kvitujem, že ministerstvo spracovalo a dáva jednoznačné kritériá, na základe ktorých sa to bude kupovať a tí riaditelia nemocníc alebo už či štátnych alebo neštátnych, budú mať podklad, o ktorý sa budú môcť oprieť a nebudú musieť môcť byť napadnutí a budú môcť teda nakupovať.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Na druhej strane v tejto súvislosti sa objavili aj niektoré kritické pohľady, alebo možné podozrenia z kartelovej dohody. Za akých okolností, pán minister, by ste si vedeli predstaviť zrušiť súťaž?

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Tak, samozrejme, tých okolností môže byť iks. Opäť prebieha súťaž, myslím si, že je vysoko nešťastné, ak mediálnym spôsobom uvádzame niekoho do pohnútky konať tak či onak, ja si za tou súťažou stojím, vysvetlil som aj dôvody, prečo sme sa vrátili späť k jednej podmienke, ktorú sme v zmluve mali a v priebehu súťaže na požiadanie jedného účastníka sa tam zmenilo jedno slovíčko, napriek tomu, keby to aj tak ostalo, tak tvrdím, že by to na cene nič nezmenilo, ale myslím si, že je dobré dávať jasné signály o tom, že táto súťaž nebude v záujmoch ani dodávateľov, ani výrobcoch, ale bude v záujme predovšetkým efektivity a verejných peňazí a môžu nastať rôzne skutočnosti, ktoré budú poukazovať na to, že tú súťaž treba zrušiť a my sa k tomu postavíme v tom čase, keď tie skutočnosti budú známe. Všetko ostatné by bolo len špekulácia a čo sa týka samotných informácií, lebo treba aj na to, prepáčte, zareagovať, že kartelové dohody opäť považujem, viete, trošku za nešťastné hypoteticky hovoriť o kartelových dohodách, pretože je to riadna súťaž. Ak by som pripustil hypotézu o kartelových dohodách, tak v každej jednej súťaže je hypotéza kartelovej dohody, ale my tu máme opäť Protimonopolný úrad, ktorý má konať v takých prípadoch. V minulosti boli isté dohody, či už to bolo v doprave, v stravovaní, a podobne, no tak to sa môže vždy stať, ale je tu riadna súťaž. To, čo bolo ponúknuté médiám, naopak bol scenár na kartelovú dohodu, ak by sme my uzatvorili zmluvu so všetkými výrobcami a už by mali konkrétnu zmluvu na dodanie CT za 40 miliónov, no to je ešte väčší motivátor sa dohodnúť a rozdeliť si 40 miliónov, ako to, že nútite 4 súťažiť o to, ktorí 2 z nich to vyhrajú. To si myslím, že je úplne iný spôsob a je nešťastné, keď sa to takýmto spôsobom podsúva verejnosti, pretože opäť to len nahlodáva dôveryhodnosť celého fungovania a ja od začiatku veľmi transparentne vopred komunikujeme, čo chceme robiť, zverejňujeme všetky podmienky, budem rád, ak budú účastní aj v komisii ľudia nezávislí od ministerstva zdravotníctva, som rád, že sa o to zaujímajú aj médiá, konieckoncov či už ide o politickú opozíciu alebo ide o tretí sektor, je pre mňa dôležité, aby dostatočne dlho na nás a silno svietil reflektor.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Pán poslanec, naozaj len krátko vás poprosím na záver. Teda v tejto chvíli nevidíte dôvod na zrušenie súťaže? Áno alebo nie?

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
Nevidím dôvod a môžem povedať aj za naše hnutie OĽaNO a aj za celú opozíciu, že budeme podporovať všetky dobré návrhy a, ale samozrejme budeme aj tou opozíciou, ktorá to bude kontrolovať a keď sa nám niečo nebude zdať, tak sa budeme ohlasovať.

Marta JANČKÁROVÁ, moderátorka
Páni, ďakujem, že ste prijali naše pozvanie, dovidenia.

Tomáš DRUCKER, minister zdravotníctva SR /nominant Smeru-SD/
Ďakujem veľmi pekne…

Alan SUCHÁNEK, podpredseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo /OĽaNO-NOVA/
Ďakujeme.

« Späť
zverejnené: 21.10.2016 | počet zobrazení: 123800

počet prístupov od 29.08.2013: 919274
počet prístupov dnes: 240