09.02.2012, Bratislava
Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok (ADL) ostro protestuje proti neférovým a zavádzajúcim tvrdeniam ministerstva zdravotníctva o vynakladaní finančných prostriedkov na marketingové aktivity.
„Ani jedna z farmaceutických spoločností pôsobiacich na trhu nevynakladá mesačne na samotných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti peniaze vo výške niekoľko stotisíc eur, ako bolo zverejnené na základe vyjadrení ministerstva zdravotníctva. Vyzývame preto ministra zdravotníctva, aby bezodkladne, tak ako mu to ukladá zákon, zverejnil na web stránke ministerstva všetky získané údaje. Tak bude možné jasne definovať položky, ktoré boli účelové skryté pod zverejnené celkové čiastky“ povedala Jana Srníková, hovorkyňa ADL. Údaje zverejnené na základe novely Zákona o liekoch a zdravotníckych pomôckach v sebe nezahŕňajú iba hodnotu plnení poskytnutých poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ale aj iné výdavky spoločností na celý rad ich vlastných marketingových a reklamných aktivít, od nákladov na klinické štúdie, obchodných reprezentantov až po televíznu reklamu.
„Spoločnosti aj na základe viacerých právnych analýz zahŕňali do údajov zasielaných ministerstvu de facto všetky svoje reklamné a marketingové výdavky, nakoľko zo znenia zákona jednoznačne nevyplýva, že spoločnosti majú uvádzať len údaje o výdavkoch, ktoré boli poskytnuté priamo poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Spoločnosti s ohľadom na jestvujúcu právnu neistotu chceli týmto postupom predísť prípadným sankciám zo strany ministerstva, ktoré sa v prípade nepredloženia zákonom požadovaných údajov udeľujú až do výšky 250 000 EUR“ uviedla Jana Srníková.
Jednu z najvýznamnejších položiek z celkových súm, o ktorých informovalo MZ, tvoria napríklad zľavy od výrobcov pre lekárne, čo v konečnom dôsledku znamená úsporu pre pacientov. Medzi ďalšie položky boli započítané tiež náklady na reklamné aktivity súvisiace najmä s voľnopredajnými liekmi (reklama – rozhlas, tlač, TV, propagačné materiály), neintervenčné klinické skúšania, marketingové prieskumy bez ktorých nie je možné stanoviť preferencie trhu a nastaviť obchodnú politiku jednotlivých spoločností, ale aj náklady na prístrojovú techniku, ktorá bola následne darovaná. Súčasťou nákladov sú tiež výdavky spojené s kontinuálnym vzdelávaním lekárov. Išlo o podporu kongresov, seminárov a konferencií, ktoré umožňujú získať zdravotníckym pracovníkom potrebný počet kreditov (100 – 250 kreditov na päť rokov), tak ako to stanovuje vyhláška č. 366/2005 MZ SR. „Náklady na vzdelávanie lekárov pritom nepredstavovali ani tretinu celkových nákladov“ uviedla Jana Srníková.
Údaje zverejnené MZ SR sú pritom špecifické, keďže ide o čísla za mesiac, ktorý je výnimočný objemom koncoročných aktivít. December je pre všetky obchodné spoločnosti pôsobiace na trhu ťažiskový. Je to tiež obdobie respiračných ochorení, kedy sa realizuje najviac marketingových aktivít v súvislosti s voľnopredajným liekmi. Zároveň boli v niektorých prípadoch v decembri hradené marketingové aktivity z predchádzajúcich mesiacov, čo zvýšilo celkové náklady spomínaných subjektov.
Farmaceutické spoločnosti sú súkromné spoločnosti, ktorých činnosť prísne reguluje samotné MZ SR. To stanovuje maximálne ceny liekov hradených zo zdravotného poistenia, čím priamo vplýva na výšku ziskov jednotlivých spoločností. Výdaj finančných prostriedkov na marketingové aktivity v prípade hradených i tzv. voľnopredajných liekov prísne obmedzuje hneď niekoľko zákonov a nariadení: Zákon o reklame, Zákon o lieku, Zákon o úhradách, ale aj Etický kódex farmaceutického priemyslu. Všetky farmaceutické spoločnosti sú zároveň zo strany materských spoločností pravidelne auditované, a to spravidla podľa prísnejších pravidiel, ako stanovuje slovenská legislatíva.
**Farmaceutické spoločnosti sú rýdzo súkromné obchodné spoločnosti, napriek tomu už viac než 20 rokov suplujú štát hneď v niekoľkých dôležitých oblastiach, kde by bez ich pomocnej ruky a finančných prostriedkov celý systém skolaboval:
„Vzhľadom na všetky tieto aktivity očakáva Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok skôr poďakovanie zo strany ministerstva zdravotníctva za to, že suplujeme štát v oblastiach, do ktorých nie je schopný investovať prostriedky z verejných zdrojov (ako sú dane a povinné odvody) a musia ich tak nahrádzať súkromné zdroje“ uviedla Jana Srníková.
Kontakt:
Dr. Mgr. Jana Srníková
manažérka Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok
tlf. č.: 0910 904 242
e-mail: adl@adl.sk