Núdzový stav v súvislosti so šírením ochorenia Covid-19 postavil aj lekárnikov do situácií, na ktoré ich rečou „nebol vopred vypísaný recept“. Sekcia lekárenstva je dôležitou súčasťou Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok a preto sme sa rozhodli priniesť súhrn názorov zo strany bratislavských (BA) a mimobratislavských lekárnikov (MBA), čo nielen im, ale aj ich pacientoma zákazníkom koronakríza dala a vzala.
1. Čo s odstupom času vnímate ako najväčší problém, ktorý ste museli ako lekárnici zvládnuť po vyhlásení mimoriadnej situácie a následne núdzového stavu v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19?
BA:
„V prvých týždňoch sme museli zvládnuť veľký nápor pacientov.
Následne na prelome marca a apríla sme riešili problém so zníženou
dostupnosťou niektorých liekov a výživových doplnkov. Popritom sme museli
priebežne riešiť, ako zabezpečiť zvýšené hygienické nároky na nás,
ako zamestnancov lekárne, ale aj jej samotnú prevádzku. Lekárne si
pripravovali napríklad vlastné dezinfekčné roztoky, nad rámec bežnej
činnosti.“
MBA:
„V prvých týždňoch to bolo určite enormné množstvo telefonátov zo
strany pacientov, ale aj lekárov v súvislosti so zabezpečením liekov,
zdravotníckeho materiálu, dezinfekcie, rúšok, rukavíc a pod. V podstate
každý druhý pacient prišiel s otázkou, či máme ochranné pomôcky.
V prvých dňoch sme boli, asi ako väčšina našich kolegov, nútení
vyvesiť pri vstupe oznam o ich momentálnej nedostupnosti.“
BA:
„Veľa sa hovorilo o lekároch v prvej línii, čo platilo najmä
o nemocničnom personáli.Ako lekárnici sme však boli nepochybne „prví na
rane“. Lekárne ostávali otvorené aj v čase, keď mnohé z ambulancií
lekárov ostali zatvorené.“
MBA:
„V danom čase bolo takmer nemožné plynule zabezpečovať zásoby liekov
a zdravotníckeho materiálu po ktorých prudko stúpol dopyt. Zároveň sme
riešili zabezpečenie prevádzky tak, aby neochoreli naši zamestnanci, ani
pacienti a vytvorili systém, ktorý by prípadný výskyt vírusu zlikvidoval
už v jeho zárodku.“
2. Ako hodnotíte pomoc zo strany štátu smerom k lekárnikom?
BA:
„Nebola žiadna. Museli sme si jednoducho poradiť sami.“
MBA:
„Osobne sme nezaznamenali z tejto strany žiadnu pomoc.“
3. Ako ste riešili problém s nedostatkom ochranných pomôcok pre vašich zamestnancov a zákazníkov?
BA:
„Dezinfekciu sme si vyrábali sami, podľa odporúčanej receptúry WHO, tak
pre vlastnú potrebu, ako aj na predaj. Pre mojich zamestnancov konkrétne
ušila krásne rúška moja 90-ročná priateľka, na predaj šilo rúška aj
občianske združenie z Kalvárie v Banskej Štiavnici. Tak sme preklenuli
prvé týždne, kedy bol nedostatok ochranných pomôcok. Dnes už je rôznych
dezinfekčných gélov, rukavíc, ale aj rúšok a ostatných pomôcok dostatok,
dokonca na výber.“
MBA:
„Podarilo sa nám nejaké rukavice nakúpiť v bežnom obchode. Rúška nám
v začiatkoch šila firma, ktorá sa zaoberá šitím zdravotníckych odevov.
Dezinfekciu sme vyrábali sami pre seba, pre lekárov, aj pre verejnosť –
pokiaľ sme mali suroviny. Tie ale v danom čase nebolo možné dodatočne
doobjednať.“
4. Akú formu pomoci zo strany štátu by ste boli v danom čase najviac privítali a kde vidíte priestor na podporu dnes?
BA:
„Určite by pomohlo zabezpečenie hygienických ochranných pracovných
pomôcok na náklady štátu tak, ako ich dostali zdarma lekári. Toto bol
v podstate štandard v iných krajinách EÚ, u nás však nie. Rovnako by
pomohla distribúcia jednotnej infografiky s pokynmi pre pacientov a
občanov.“
MBA:
„Jednoznačne vo forme ochranných pomôcok. Zaznamenali sme výzvu, nechoďte
k lekárovi. Nikto ale nepovedalnechoďte do lekárni. Systém by bez lekárni
skolaboval. Rovnako nikto nehovoril, že by mal strach o lekárnikov, ani
o tom, že aj my môžeme ochorieť a to nielen na koronavírus, ale aj
z veľkého psychického a fyzického vyťaženia.“
5. Stúpli vám náklady spojené s prevádzkou lekárni?
BA:
„Jednoznačne. Náklady na ochranné pomôcky a dezinfekciu lekárne, montáž
priečok atď., to všetko výrazne zaťažilo a zaťažuje naše
rozpočty.“
MBA:
„Markantne. Lekárne museli nakúpiť germicídne žiariče, rukavice za
premrštené ceny, rúška, okuliare, štíty, dezinfekciu na podlahy, na
povrchy, na ruky a určite to nebolo za štandardné ceny, ale doslova
premrštené. Plus sú tu náklady na zvýšenú sanitáciu, dezinfekciu
avýluka otváracích hodín na ich zabezpečenie. Lekárne, ktoré nemali
sklenené zábrany si ich dávali zabudovať. Ak sa vyskytol v prevádzke
pacient pozitívny na Covid 19, volala sa firma, ktorá vydezinfikovala celý
daný objekt.“
6. Plánujete si v rámci vašich lekárni ponechať sprísnené hygienické opatrenia, napr. vo forme sklenených stien, priečok a pod.?
BA:
„My máme napríklad sklenené priečky zavedené už od roku 1994. Teraz sa
naplno ukázal ich význam. Nepoľaviť aj v ďalších nastavených
opatreniach je stále prioritou.“
MBA:
„Táto pandémia nie je definitívne zažehnaná, v nastavených opatreniach
sa preto musí pokračovať. Nikdy nevieme, kto z našich pacientov môže byť
pozitívny, prípadne s kým sa stretol a kde bol, kým k nám prišiel. Je
to nevyhnutnosť. Ako zdravotníci si veľmi dobre uvedomujeme, čo by znamenalo
vírus podceniť.“
7. Obmedzili a obmedzujú vašu činnosť prijaté opatrenia?
BA:
„Nie. Po návaloch ale aktuálne dochádza k veľkým prepadom v príjmoch.
Ľudia sa voľnopredajnými liekmi a výživovými doplnkami zdá sa zásobili
na pomerne dlhé obdobie.“
MBA:
„V súčasnosti už nie. Momentálne skôr evidujeme veľký pokles
dopytu.“
8. V rámci zvýšenia hygienickej bezpečnosti preferujete v lekárni bezkontaktnú úhradu, prípadne viac upozorňujete pacientov, aby si vybrali túto možnosť platby?
BA:
„Z hygienických dôvodov je to v súčasnej dobe nutné. Z ekonomických
dôvodov to však prináša ďalší mínus pre lekárne, keďže bezkontaktné
platby sú spoplatňované“.
MBA:
„Pri bezkontaktnom spôsobe platby sa eliminuje prenos infekcie.Určite je to
pre nás osobne prínos, či už v podobe jednoduchšej manipulácie s
„peniazmi“ ale aj v podobenižších poplatkoch v bankách za vklad
hotovosti. Každé euro, ktoré sa takto ušetrí vnímame ako bonus.“
9. Nedostatok ochranných pomôcok bol veľkou celospoločenskou témou. Zaznamenali ste ale od marca do júna aj problém s dodávkami liekov pre pacientov? Ak áno, o aké lieky išlo?
BA:
„Na prelome mesiacov marec/apríl distribučné firmy nestíhali, rovnako ako
my. Dopyt bol obrovský. Neskôr sa situácia upokojila. V súčasnosti
evidujeme menej pacientov a zákazníkov a nie je problém pokryť dopyt
z ich strany.“
MBA:
„Počas najväčšej krízy bol problém objednať doplnkový sortiment
adodávky liekov mali meškanie. Aj zdravotnícke firmy museli prejsť do
špeciálnych režimov, čo ich na začiatku spomalilo. Aby sme predišli
zbytočným návštevám lekárne zo strany pacientov, priebežne sme ich
informovali, kedy budú dodané nové zásoby. Väčšina ľudí bola
disciplinovaná a pacienti chápali situáciu, ktorá im priniesla istý
diskomfort.“
10. Evidujete v súčasnosti problém s dodávkami liekov? Ak áno, o aké lieky ide a prečo na trhu chýbajú?
BA:
„V súčasnosti už nie. Ide len o bežné výpadky, ktoré sa objavujú
priebežne aj v priebehu štandardného roka.“
MBA:
„Výrazné problémy neevidujeme. Áno, denne chýbajú niekedy aj desiatky
položiek, to však nepovažujeme za neobvykle pri našej práci. Ak nie sú
lieky a máme recept, postupujeme štandardne a skúšame ich objednať
prostredníctvom emergentného systému.Ak je však podaná tzv. „A3-ka“,
tak si veľmi nepomôžeme, rovnako, ak nám operátori z distribučných
spoločností oznámia výpadok zo strany výrobcu. Ako lekáreň nemá veľa
možností zistiť príčinu.“
11. Aká hodnotíte komunikáciu s dodávateľmi liekov a zdravotníckych pomôcok v tejto neštandardnej situácii?
BA:
„Bola to jednoducho mimoriadna situácia. Každý sa snažil, robil a pomáhal
ako mohol a vedel v danej chvíli.“
MBA:
„V hektickej dobe boli aj hektické požiadavky na všetkých. Často ich
nebolo možné zrealizovať, či už z personálnych alebo časových dôvodov.
Každý si musel stanoviť svoje vlastné priority a zariadiť sa podľa
aktuálnej situácie.
12. Evidujete zo strany pacientov a zákazníkov väčší záujem o poradenstvo z vašej strany?
BA:
„Aktuálne sú to najmä otázky ako sa starať o rúška, otázky ohľadom
prevencie a ako môžu získať imunitu pred koronavírusom, inak bežné
otázky. Ako lekárnici sme na otázky zo strany ľudí zvyknutí.“
MBA:
„V našej rodinnej lekárni sme stavali na kvalitnom poradenstve už „pred
koronou“. A tak to zostalo dodnes. Telefonáty, či máme to alebo ono,
nepovažujeme za poradenstvo.“
13. Uľahčili vám prácu tzv. e-recepty?
BA:
„Za nás, ani veľmi nie. Pretože nám zasa pribudla povinnosť v podobe
overovania liekov. Takže pri výdaji musíme overiť každú krabičku
vydávaného lieku, výdaj liekov pacientovi je predlžený a stúpajú náklady
spojené s prevádzkou. Navyše verifikačný systém je v podstate už
štvrtý projekt, ktorý sme museli v lekárňach na Slovensku povinne
zaviesť, avšak bez akejkoľvek podpory, či dotácie HW a SW zo strany štátu
( e-recept, ISMOL, e-pokladňa, Verifikačný systém).“
MBA:
„Samotný eRp považujeme za prínos. Podstatne nám uľahčuje prácu a čo
je dôležité, elektronický recept výrazne znižuje prípadnú
chybovosť.“
14. Otvorila súčasná situácia podľa vás príležitosť pre rozvoj rôznych online predajných platforiem, resp. môžeme očakávať, že sa lekárne jednoducho budú musieť začať viac orientovať na zmenu formy poskytovania svojich služieb? Ak áno, kde vidíte priestor na rozvoj a kde podľa vás koronakríza ukázala deficit lekárni?
BA:
„Koronakríza nepreukázala deficit lekární, práve naopak. Boli sme jediné
zdravotnícke zariadenia, ktoré vedeli počas koronakrízyúčinne pomôcť
všetkým občanom tohto štátu. Lekárne môžu rozširovať svoje služby
pacientom v rámci prevencie rôznych druhov ochorení, nakoľko lekárne sú
často prvým kontaktom.“
MBA:
„Čo sa týka rozvoja online platforiem a ďalších projektov, je to na
individuálnom posúdení každej lekárne, akou cestou chce ísť
ďalej.“
15. Priebežne sa poukazuje na to, že na Slovensku existuje príliš veľa lekárni. Čo podľa vás preukázala koronakríza v súvislosti s funkcionalitou lekární a ich významom pre širokú verejnosť?
BA:
„Koronavirová pandémie preukázala, že lekárne sú najdostupnejšie
zdravotnícke zariadenia v štáte a potvrdila nezastupiteľnú úlohu
lekární a lekárnikov v slovenskom zdravotníctve. Máme za to, že počet
lekárni je úmerný dopytu zo strany našich obyvateľov. Čo by sme ale
privítali je aby sa lekárne na Slovensku mohli spoľahnúť viac na pomoc zo
strany štátu. Na rozdiel od lekárni v zahraničí hospodárime s nižšou
maržou a musíme vždy znášať všetky náklady na inovácie, ktoré sa
štát rozhodne realizovať.“
MBA:
„Situácia v uplynulých týždňoch potvrdila nezastupiteľnú funkciu
lekárni v celom zdravotníckomsystéme.Lekárne boli otvorené a boli
vždy dostupné pre pacientov. V lekárňach mali pacienti istotu, že sa im
bude niekto venovať, vypočuje si ich a dobre im poradí. Zdravotnícka,
sociálna a technická funkčnosť lekárni sa ukázala ako
nenahraditeľná.“