ETICKÝ KÓDEX FARMACEUTICKÉHO PRIEMYSLU
NA SLOVENSKU
PREAMBULA
- Cieľom tohto Etického kódexu (ďalej len Kódex) Asociácie dodávateľov
liekov a zdravotníckych pomôcok (ďalej len ADL) je odhodlanie zabezpečiť
všeobecné prijatie a dodržiavanie vysokých štandardov pri marketingu
humánnych liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis.
- Tento Kódex upravuje reklamu humánnych liekov, ktorých výdaj je viazaný
na lekársky predpis, voči príslušníkom odbornej zdravotníckej verejnosti,
ako aj reklamné aktivity voči príslušníkom odbornej zdravotníckej
verejnosti a komunikáciu s nimi, ako aj vzájomné vzťahy medzi
príslušníkmi odbornej zdravotníckej verejnosti a farmaceutickými
spoločnosťami. Tento Kódex upravuje aj vzájomné vzťahy medzi členmi a
organizáciami pacientov a osobami s rozhodovacou právomocou.
- Účelom tohto Kódexu nie je kontrolovať ani upravovať poskytovanie
nereklamných medicínskych, vedeckých a vecných informácií, ani
kontrolovať alebo upravovať aktivity voči širokej verejnosti, ktoré sa
týkajú výlučne liekov, ktorých výdaj nie je viazaný na lekársky
predpis.
- Tento Kódex sa nevzťahuje na nasledovné:
- označovanie liekov a príbalové letáky;
- korešpondenciu prípadne doplnenú o priložený materiál nereklamného
charakteru, potrebnú na zodpovedanie konkrétnej otázky
o konkrétnom lieku;
- vecné, informatívne oznámenia a referenčné materiály týkajúce sa,
napríklad, zmeny balenia, upozornenia na nežiaduce účinky, avšak za
predpokladu, že neobsahujú žiadne vyhlásenia o liekoch;
- vecné, informatívne oznámenia a referenčné materiály týkajúce sa,
napríklad, zmeny balenia, upozornenia na nežiaduce účinky, avšak za
predpokladu, že neobsahujú žiadne vyhlásenia o liekoch;
- aktivity týkajúce výlučne liekov, ktorých výdaj nie je viazaný na
lekársky predpis;
- nereklamné všeobecné informácie o spoločnostiach (ako napríklad
informácie určené investorom alebo súčasným/potenciálnym zamestnancom),
vrátane finančných údajov, opisov výskumných a vývojových programov a
diskusia o vývoji právnych predpisov majúcich vplyv na spoločnosť a
jej lieky.
- Prijatie a dodržiavanie Kódexu je podmienkou členstva v ADL pričom
člen sa musí podriadiť tak slovu ako i duchu tohto Kódexu. Členovia ADL
musia zabezpečiť, aby všetci zamestnanci a/alebo zástupcovia konajúci
v ich mene, vrátane všetkých ich pobočiek a dcérskych spoločností, boli
plne oboznámení s ustanoveniami tohto Kódexu a tento Kódex v celom rozsahu
dodržiavali.
- Členovia ADL sú zodpovední za plnenie povinností uložených týmto
Kódexom, a to aj v prípadoch, kedy poveria tretie osoby (napríklad
lekárskych zástupcov, predajcov, konzultantov, spoločnosti vykonávajúce
prieskum trhu, reklamné agentúry), aby navrhli, realizovali alebo sa zapojili
do aktivít upravených týmto Kódexom v ich mene. Členovia sú navyše
povinní vždy podniknúť potrebné kroky k tomu, aby zabezpečili, že
akákoľvek tretia osoba, ktorú poverili navrhnutím, realizáciou alebo
zapojením sa do činností upravených týmto Kódexom, ktorá však nekoná
v mene člena ADL (napríklad spoločné podniky, licencované osoby)
dodržiavali ustanovenia tohto Kódexu.
- Farmaceutické spoločnosti, ktoré nie sú členom ADL môžu prijať a
dodržiavať tento Kódex.
- Dohľad nad dodržiavaním tohto Kódexu vykonáva Prezídium ADL.
Prezídium ADL môže priebežne vydávať výklady, ktorých cieľom je
interpretovať určité časti Kódexu. Sťažnosti v prípade podozrenia
z porušenia Kódexu by sa mali oznamovať Prezídiu ADL prostredníctvom
kancelárie ADL.
- Základným riadiacim princípom Kódexu je to, že kedykoľvek sa
s ohľadom na liek urobí reklamné tvrdenie*, jeho súčasťou musí byť
informácia o lieku* v slovenskom jazyku.
- Dodržiavanie tohto Kódexu nijakým spôsobom neovplyvňuje povinnosti
členov dodržiavať slovenské právne predpisy a iné kódexy.
- ADL s ohľadom na platnú legislatívu musí napomáhať, aby jej
jednotliví členovia mali vedomosť o tomto Kódexe a aby sa o jeho obsahu
vzdelávali, vrátane poskytovania poradenstva svojim členom za účelom
predchádzania porušovania ustanovení tohto Kódexu.
- Reklama a vzájomné pôsobenie, ktoré sa uskutočňujú v rámci Európy
musia byť v súlade s platnými právnymi predpismi a národným kódexom
členskej asociácie platným v štáte, v ktorom došlo k reklame alebo
k vzájomnému pôsobeniu.
PLNÉ ZNENIE
Etického
kódexu farmaceutického priemyslu na Slovensku